Tio bästa tipsen för dig som arbetar inom äldreomsorgen
Försök att stanna upp och hämta andan inför varje nytt besök. Det hjälper dig att landa och fokusera på nästa person som du ska möta.
Försök att bemöta andra som dom vill bli bemötta. Alla människor är olika, tycker om olika saker och har olika toleransnivåer. Glöm inte bort genomförandeplanen där det ska finnas information om hur personen vill bli bemött.
Det är lätt att bara fokusera på sjukdomar, diagnoser och funktionsnedsättningar. Men försök också stötta personerna du möter att göra vissa moment själva. De flesta av oss vill ju klara oss själva så långt det går. Och ta reda på vad personerna du möter tycker är roligt att prata om. Det kan göra deras dag.
Ingen vet allt om dig. Inte ens du själv. Tänk på att du vet väldigt lite om personerna du möter. Låt inte fördomar styra din uppfattning om andra utan försök se människan och bygg ett förtroende så att du får veta vem människan är och vad hen behöver för att känna välbefinnande.
Tänk på att det inte blir rätt jämt. Ni är inga maskiner utan människor som ger vård och omsorg till andra människor och ibland blir det fel i vissa möten. Men man kan lära sig mycket av det som blev fel så att det blir bättre nästa gång.
Tänk på att ett ”jobbigt” beteende alltid står för något. En brukare som slåss kanske har ont någonstans? En närstående som klagar på dig och dina kollegor kanske är rädd för att mamma ska dö? Fundera på vad orsaken till beteendet kan vara. Då blir det lättare att bemöta.
Öka dina kunskaper om demenssjukdomar och hur dom kan yttra sig. Och lägg ett pussel för att försöka mildra symtom som vanföreställningar, aggressivitet, ångest, mat- och sömnstörningar eller rastlöshet. Ta reda på vad personen tycker om att göra eller prata om. Närstående kanske kan hjälpa till att göra en levnadsberättelse?
Etiska dilemman handlar om att det finns fler än ett alternativ kring hur du ska agera. Ska man hjälpa en missbrukare att handla alkohol? Ska man respektera att en människa med demenssjukdom alltid tackar nej till besök trots att du vet att det kan bli en fara för hälsan? Ska ni respektera att en person inte vill bli förflyttad med lift trots att det då inte blir säkert vare sig för personen eller för er? Etiska dilemman måste man ta upp till diskussion och gärna rådfråga så att man vet hur man ska göra för att följa lagen. Etiska dilemman blir ett problem om man inte pratar om dom.
Ditt jobb är svårt! Du möter massor av olika människor med olika behov, sjukdomar, diagnoser och önskemål. Känner du dig otillräcklig eller kör fast så ska du be om hjälp. Av dina kollegor, din chef eller samarbetspartners från hälso- och sjukvården. Tar ni tillvara på varandra så gör ni varandra bättre. Och tänk på att du gör andra glada när du ber dom om hjälp. Du ger ju dom ett förtroende.
Ta hjälp för att sätta gränser. Ibland lyckas man inte nå fram till vissa fullt ut. Och det är aldrig acceptabelt att bli utsatt för kränkande behandling. Då behöver du ta hjälp av din chef.