1. Introduktion är superviktig! Fråga under anställningsintervjun hur din möjliga arbetsgivare lägger upp introduktionen. Hur många arbetspass får du skugga en ordinarie kollega? Vilka introduktionsutbildningar får du delta i? Det handlar ju om att du ska få förutsättningar att göra ett så bra jobb som möjligt och kunna bemöta brukarna på bästa sätt.
2. Tänk på att alla du möter är olika! Olika människor med olika behov, sjukdomar, diagnoser och önskemål. Och inte minst olika personligheter. Därför måste du bemöta dem du möter på olika sätt. Kanske har personen framfört önskemål om hur hen vill bli bemött i genomförandeplanen? Hen kanske har en hörselnedsättning i höger öra och vill att du talar i det vänstra? Eller en synnedsättning som gör att hen vill att du berättar allt du gör? Eller så kanske hen har en demenssjukdom och en bemötandeplan för att lindra exempelvis hallucinationer, ångest och upprördhet?
3. Glöm aldrig bort att du arbetar i andra människors hem! Det gäller oavsett om du arbetar inom hemtjänst eller vård- och omsorgsboende. Brukarna eller hyresgästerna bor inte på din arbetsplats. Därför måste du anpassa dig efter varje persons behov och önskemål som kan vara väldigt detaljerade. En säng kan till exempel bäddas på en miljon olika sätt. Och lyckas du bädda sängen enligt önskemålen så har du skapat välbefinnande.
4. Försök hitta något samtalsämne som personen du möter tycker om att prata om. Kanske har personen haft ett spännande jobb? Eller ett intresse? Eller kunskaper om ett ämne som du har dålig koll på? Lyckas du med detta känner sig personen sedd och bekräftad. Och då har du gjort den personens dag.
5. Våga fråga när du blir osäker! Det är alltid speciellt att vara ny på jobbet. Man känner sig lite vilsen innan man får grepp om arbetsplatsen, alla rutiner och alla brukares önskemål. Men frågar man så lär man sig. Och då visar du att du tar ansvar för ditt eget lärande.