Vi hjälper er att följa lagen

Vi hjälper er att följa lagen

Bemötandet är det viktigaste för att människor ska känna sig nöjda och trygga med sin vård och omsorg. Men det är inte enkelt att anpassa bemötandet efter olika behov. Vad är egentligen ett värdigt bemötande?

Genom forskning och brukarundersökningar kan vi se att känslan som brukare och hyresgäster har kring personals bemötande spiller över på känslan kring allting annat i verksamheten. Vi har exempelvis kunnat se att på en avdelning på ett vård- och omsorgsboende där hyresgästerna är nöjda med personalens bemötande är de också nöjda med maten som serveras. Men på samma boende, fast på en annan avdelning, där hyresgästerna är missnöjda med bemötandet är de också missnöjda med maten. Detta trots att det är samma mat som serveras oavsett avdelning.

Men vad är rätt bemötande? Vad är ett värdigt bemötande? Hur når man fram till människor? Det finns inget generellt facit på den frågan utan det handlar om att försöka anpassa bemötandet efter människors olika behov. Och det är inte alldeles enkelt alla gånger. När man möter någon med ett jobbigt beteende. När man möter en människa i kris. När man har ont om tid. Men med kunskap når man långt. Och det är det vi erbjuder från Värdigt.se.

Äldreomsorgens nationella värdegrund

Äldreomsorgens värdegrund i socialtjänstlagen uttrycker att målet för ert arbete är värdigt liv och välbefinnande. Ni ska bland annat göra era brukare och hyresgäster delaktiga i hur och när vården och omsorgen utförs. Ni ska bidra till att de blir mer självständiga i sin vardag. Ni ska respektera deras personliga och kroppsliga integritet. Våra föreläsningar och utbildningar handlar om hur vi får till allt detta i praktiken.

Vi pratar gärna om hur vi gör praktik av teorierna kring salutogent förhållningssätt, personcentrerad vård och omsorg professionellt förhållningssätt genom att leta efter det friska, se människan och hålla den sunda distansen till arbetet. Vi använder många konkreta exempel från våra år inom äldreomsorgen. Och från alla fantastiska kollegor som vi träffat under våra föreläsningar och utbildningar. Vårt arbete är inte enkelt. Men vårt motto är att vi kollegor ska göra varandra bättre.

Vi ger också verktyg för att kunna hantera stress. Ett av de första stegen i stresshantering är att förstå och identifiera de olika stressfaktorer som påverkar ens liv. För personal inom äldreomsorgen kan dessa faktorer variera från hög arbetsbelastning och tidspress till emotionell utmattning och brist på resurser. Vem har inte gått hem med en klump i magen över allt som inte blev gjort och alla tårar som inte hann torkas?  Genom att vara medveten om vad som orsakar stress kan man börja att utveckla strategier för att hantera stressen på ett konstruktivt sätt.

Äldreomsorgslyftet

Äldreomsorgslyftet är en reform i Sverige som syftar till att förbättra kompetensen och arbetsvillkoren inom äldreomsorgen. Regeringen introducerade denna satsning som en del av ett större initiativ för att höja kvaliteten inom vården och omsorgen om äldre, särskilt med tanke på de utmaningar som sektorn möter i form av personalbrist och ökade vårdbehov hos en åldrande befolkning.

Många av våra kunder använder medel från Äldreomsorgslyftet för att kunna boka våra föreläsningar och utbildningar. Det är kommunernas ansvar att informera om möjligheterna till att ta del av denna satsning, oavsett om det är privata eller kommunala verksamheter som bedriver vård- och omsorgsverksamhet på uppdrag av kommunen. Så kontakta din kommun för mer information om hur ni kan få ta del av medlen. 

Prenumerera på nyhetsbrev

Registrera din e-postadress för att få nyheter och uppdateringar i din inkorg.

Sällskapsspel - Hur skulle du säga? - Befria elefanten i rummet
Detta sällskapsspel hjälper er att befria elefanterna på jobbet.
Läs mer
Tipsa eller fråga dina kollegor
Kompetensen finns där ute! Det är genom våra kollegors erfarenheter som vi växer. Dela med dig och ta del av andras kunskap.
Läs mer
Föreläsningar om äldreomsorg
Marcus och Charlotte föreläser och håller kurser var och en för sig eller tillsammans.
Läs mer